Майстер-клас
«У світі фразеологізмів»
Слоква Ірина Вікторівна, учитель української мови та літератури Кременчуцької загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 1
Слайд 1
Мета: показати систему роботи при вивченні та повторенні розділу "Фразеологія" засобами активізації когнітивної та творчої діяльності учнів.
Вивчення розділу "Фразеологія" представляє для учнів певну складність. Вважаю, що пов'язано це з наступними причинами:
1. Низька мовна культура учнів.
2. Бідний словниковий запас.
3. Явище фразеології саме по собі складне.
4. Велика кількість фразеологізмів в українській мові.
5. На вивчення цього розділу програмою відведено дуже мало годин.
Як же допомогти учням засвоїти цю цікаву, але важку тему "Фразеологія".
Я пропоную Вашій увазі свій досвід роботи з організації повторення теми "Фразеологія" в 6 класі
Система вправ з розділу "Фразеологія".
Слайд 2
1. Розминка
Мета: актуалізувати знання про фразеологізми
Слайд 3-8
Готуються картинки з фразеологізмами, пояснюються їх значення
Слайд 9
2. «Фразеологічний зоопарк»
Мета: розвиває вміння розуміти образно-переносне значення фразеологізмів.
Слайд 10
3. Фразеологічне лото.
Слайд 11
Мета: розвиває вміння розуміти образно-переносне значення фразеологізмів.
Готуються картки для гри: у великі вписується тлумачення фразеологізмів, в маленькі - фразеологізми. Учень повинен закрити ігрове поле маленькими картками. наприклад:
Тлумачення фразеологізмів
1. Уперто мовчати; нічого не говорити.
2. Лицемірно приховувати під маскою доброзичливості свої підлі наміри, дії.
3. Марно гаяти час.
4. Недружні, у постійній сварці.
5. Перевищувати норму, міру в чому-небудь.
6. Неправильно викласти що-небудь, перекрутити.
7. Тимчасово, незаконно.
8. Виявляти свою приязнь до когось, великий інтерес до чого-небудь.
9. Потрапити в скрутне, безвихідне або незручне становище.
10. Трохи вгамувати голод, перекусити.
Відповіді - фразеологізми
1. Набирати води в рот.
2. Надягати овечу шкуру
3. Тинятися з кутка в куток.
4. Як кішка з собакою.
5. Передати куті меду
6. Поставити з ніг на голову
7. На пташиних правах.
8. Липнути, як бджоли (мухи) до меду.
9. Сісти на мілину
10. Заморити черв'ячка.
Слайд 12 перевірка
Слайд 13
4. "Хто більше"
Мета: розвиває уявлення про величезне фразеологічне багатство української мови.
Згадати якнайбільше фразеологізмів зі словом "язик".
Слайд 14
5. Відпочинь! Слайд 15
Торкніться до тієї частини тіла, про яку сказано у фразеологізмі.
Слайд 16
Його задирають, зазнаючись.
Не квіти , а в’януть.
Він довгий і без кісток.
Ними клацають від холоду.
Його скрізь сунуть, втручаючись не у свої справи.
Не білизна, а їх розвішують довірливі люди.
З них збиваються, коли щось шукають.
6. Відшукай фразеологізм.
Слайд 17
Мета: розвиває вміння відрізняти фразеологізми від вільних словосполучень.
Дано пари пропозицій з вільними словосполученнями та фразеологізмами.
Слайд 18-22
1. Куди дме вітер, туди відносить і дим. Він завжди відчував, куди дме вітер. 2. За те, що я не вивчив уроки, мені намилили голову. Дитині намилили голову, але мило потрапило і в очі. 3. Стоматолог закінчив примірку і поклав зуби на полицю. Гроші вичерпалися, і йому довелося на деякий час покласти зуби на полицю. 4. На око хворого наклали пов'язку. Відстань ми визначили на око. 5. Плисти за течією ріки значно легше, ніж проти течії. Він усе своє життя плив за течією, ніколи не чинив спротиву.
7. "Знайди потрібне слово"
Слайд 23
Мета: закріпити знання про те, що у складі фразеологізму не можна заміняти слова за своїм бажанням.
Потрібно знайти і підкреслити те слово, яке вживається у фразеологізмі. Пояснити значення фрази.
Слайд 24
(Заєць, кіт, вовк) наплакав; (ведмежа, собача, вовча) послуга; знає (кішка, собака, лисиця), чиє сало з'їла; відкрити (Африку, Америку, Австралію); битися головою об (підлогу, стіну, двері); як мертвому (банки, припарки, гірчичники).
8. "Виправ помилку"
Слайд 25
Мета: закріпити знання про те, що фразеологізми - це усталені вирази, що вимагають запам'ятовування.
У фразеологізмах помилково замінені слова. Потрібно виправити помилку.
Слайд 26
1. Хлопці побажали йому ні пуху, ні кісток (пера) (удачі)). 2. Хлопці вирішили вивести його на свіжу воду (чисту (викрити в обмані)). 3. Нам погрожували показати, де раки ночують (зимують) (покарати)).
9. Домашнє завдання за темою "Фразеологія" направлено на закріплення матеріалу і має творчий характер.
Слайд 27
1. Розповісти історію походження фразеологізму (на вибір).
2. Знайти фразеологізми зі словом собака.
3. Проілюструвати фразеологізми (на вибір).
Слайд 28
|