Урок № 2
Тема уроку: Велика буква і лапки у власних назвах
Мета уроку: удосконалювати навички учнів розрізняти іменники, що означають загальні і власні назви, поглиблювати знання школярів про велику букву і лапки у власних назвах; розвивати вміння школярів виділяти головне в темі; виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови.
Обладнання: підручник, презентація.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
- Записати текст. Знайдіть іменники, підкресліть їх відповідно до їхньої синтаксичної ролі. Зробіть висновок про те якими членами речення можуть бути іменники. Виділені слова запишіть звукописом.
З панів був славетний ватажок – князь Дмитро Вишневецький, прозваний Байдою. Він збудував на острові Хортиці серед Дніпра замок, зібрав там козаків та й бив звідти на Туреччину. Мало-помалу козаки оселилися на Дніпровому острові за порогами, – через те стали зватися запорізькими козаками, а місце, де вони жили – Запорізька Січ (за Б.Грінченком)
2. Комунікативний практикум.
- Що вивчає морфологія?
- Що вивчає орфографія?
- Поясніть різницю між іменниками назвами істот і неістот.
- Наведіть приклади збірних іменників.
- Наведіть приклади іменників, що означають абстрактні назви.
- Чим відрізняються загальні іменники від власних?
3. Підсумок учителя.
Отже, іменники можуть бути назвою ряду однорідних предметів або індивідуальною назвою одного предмета. За цією ознакою вони поділяються на загальні і власні. Власні іменники пишуться з великої літери.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.
Слайд 1
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
- Самостійне ознайомлення учнів із матеріалом підручника «Велика літера у власних назвах», «Лапки у власних назвах».
- Відповідь вчителя на запитання дітей, які у них виникли під час роботи.
- Усна розповідь про правопис великої літери.
- Усна розповідь учнів про лапки у власних назвах
Слайд 2. Велика літера у власних назвах
Слайд 3. Лапки у власних назвах
- Завдання на розвиток лінгвістичного мовлення учнів.
Заповніть другу частину таблиці, навівши власні приклади до кожного правила. Слайд 4
V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності
1. Гра «Хто більше». До поданих назв підібрати власні, записати їх і пояснити контрольні орфограми. Робота в малих групах.
Слайд 5
Назви релігійних свят: Різдво, …
Назви культових книг: Псалтир, …
Назви храмів, пам’яток архітектури: П’ятницька церква, …
Назви історичних подій: Столітня війна, …
Назви орденів: орден Незалежності, …
Назви медалей: «За відвагу», …
Назви творів, кінофільмів: кінофільм «Визволення», …
- Робота з підручником.
Списати, розкриваючи дужки й замінюючи, де треба, малу букву на велику. Виконання вправи 202.
- Словниковий диктант.
Золотоверхий (про Київ), Президент України, Міністерство освіти України, Хрещатик, Печерська лавра, Золоті ворота, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, журнал «Барвінок», Голова Верховної Ради України, майдан Незалежності, Конча-Заспа, Софійський собор, Конституційний Суд України, Національний банк України, «Повість минулих літ», Київський залізничний вокзал, міжнародний аеропорт «Бориспіль».
- Лінгвістична задача. Складіть пари речень так, щоб в одному вживалася власна назва, а в іншому – загальна.
Слайд 6.
Роман – роман, Барвінок – барвінок, Кривий Ріг – кривий ріг.
VІ. Підведення підсумків уроку, аргументація оцінок.
Лінгвістична гра «Я перший». Запишіть 5назв творів з української літератури, що вивчалися в 6 класі, та їх авторів.
Слайд 7.
VІ. Рефлексія.
Слайд 8
VІ. Завдання додому: § 24, вправа 205 або 206
Слайд 9.
|